A teljes megjelenéshez ajánlott böngészők: Chrome, Firefox, Edge
  • 1
  • 2
    Ballagás (május 5. 15:00)
  • 3
  • 4
  • 5
megtekintés összesen
látogató online
  • Főoldal / 
  • Tehetségpont / 
  • Tehetségeink / 
  • Vasutas tehetségek

Vasutas tehetségek

2016. január 18-án nyitottuk meg az iskola tehetséges vasutas jelöltjei részvételével komplex tehetségazonosító és tehetséggondozó programunkat. Iskolánk, mint Tehetségpont, pályázatot nyújtott be a Nemzeti Tehetség Program felhívására.

Az EMMI által augusztusban meghirdetett 2.000.000,- Ft-os pályázatot hiánytalanul megnyertük. Közel száz közlekedési és vasúti szakos tanuló közül több lépcsőben választottuk ki azt a 15 elszánt embert, akik a projektet megvalósítják. A program során elkészült vasútfotókból és makettekből kiállítást fogunk létrehozni, valamint több üzemlátogatásra, tanulmányútra visszük el a résztvevőket.

A nyitás alkalmából a tanulók személyre szóló értesítéseket kaptak a bekerülésről a programot megvalósító tanárok aláírásával (Kasza Ágnes, Jenes Ferenc, Muzslainé Raj Bernadett, Barta Zoltánné, Ács Julianna).

Projekt beszámoló

Komplex tehetségazonosító és tehetséggondozó program az újszászi vasúti szakképzésben

A program rövid összefoglalása

Iskolánkban közel 40 éve folyik vasutas képzés. Évről-évre vannak feltörekvő tehetségek, a vasút iránt mélyen elkötelezettek. Sok tanulónk a családi hagyományokat folytatja tovább, ahol az apuka mozdonyvezető vagy éppen szolgálattevő, esetleg kalauz, az anyuka pénztáros vagy kalauz stb. Manapság egyre többen modelleznek, terepasztalt készítenek otthonukban, illetve hódolnak vasútfotózási szenvedélyüknek. Erre építettük a pályázat programját.

Vállalt tevékenységeink:

  • - egynapos üzemlátogatás környező vasútállomásokon,
  • - kétnapos bel- és külföldi szakmai tanulmányút,
  • - vasútfotók készítése,
  • - vasúti makettek készítése,
  • - szakmai és idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése,
  • - vasútfotó- és makett kiállítás létrehozása.

A foglalkozások 60 órás délutáni elfoglaltságot jelentettek, valamint 3 nap feledhetetlen élményt vasúti területeken. A délutáni foglalkozásokon folyt a makettek készítése, a fotók válogatása, a tablók összeállítása és egyéb tevékenységek. Csoportos munkát próbáltunk megvalósítani, fejlesztve ezzel a vitázni tudás, együttműködés, kommunikáció képességét is. Az üzemlátogatás és a tanulmányút kiváló alkalom volt a szakmai és idegen nyelvi kompetenciák, valamint a közösség fejlesztésére. Kiállításunk teljes anyagát angol és német nyelvre is lefordítottuk, valamint a projektzáró rendezvényen a tanulók a prezentációt angol nyelven is előadták.

Publikációk

Tevékenységeinkről

Tehetségazonosítás

2015 decemberében és 2016 januárjában végeztünk egy előre kidolgozott tehetségazonosító programot. Ennek kidolgozásában Barta Zoltánné és Kasza Ágnes pedagógusok vettek részt. Több lépcsőben választottuk ki a kiemelt tehetségeket, a tehetséges tanulókat és a tehetségígéreteket.

Első lépésként a 10-14. évfolyamos közlekedési, valamint vasútüzemi tanulókkal motivációs levelet írattunk. Ennek értékelése során kiderítettük, hogy kik a vasút iránt leginkább elkötelezettek.

Második lépésben a kiválogatott tanulókat interjúra hívtuk. Így személyesen is találkozhattunk velük. Fontosnak tartottuk, milyen benyomást tesznek ránk. A feltett kérdések a szakma iránti elkötelezettségüket, motivációikat, erősségeiket, gyengeségeiket célozták.

Harmadik, egyben utolsó lépésben motivációs kérdőíveket töltettünk ki a tanulókkal, valamint osztályfőnökeikkel. Így mindegyikük értékelte önmagát, illetve mindenkit értékelt egy kívülálló is, aki viszonylag jól ismeri a tanulót.

A tehetségazonosítás eredményeként 15 fő érdeklődő, rátermett, szakma iránt elkötelezett tanuló került kiválasztásra, akik a 10. közlekedési, valamint a 13. és 14. vasúti évfolyamokból kerültek ki, fiúk, lányok vegyesen.

Projektnyitás

2016. január 18-án nyitottuk meg programunkat. Ebből az alkalomból a kiválasztott 15 tehetséges tanulót egyedi emléklappal köszöntöttük projektünkben, majd megbeszéltük a további teendőket, megalkottuk a csoportokat, valamint létrehoztunk egy közösségi oldalt, melyen kommunikálhatnak a résztvevők és tanáraik.

Projektnyitó
Projektnyitó

Üzemlátogatás, tanulmányút

Programunk lényeges részét képezte. A vasút területén a tanulók megfigyelhették a különböző vontató- és vontatott járműveket, létesítményeket, a különböző biztosító berendezéseket és az állomásokon folyó munkát. Tapasztalatokat szereztek leendő munkahelyük környezetéről, fejlődtek szakmai kompetenciáik.

Az egynapos üzemlátogatás Újszász vasútállomás, Szolnok személy- és rendezőpályaudvar területén folyt. A szakmai kirándulást az időközben eleredő eső sem zavarta meg.

A kétnapos tanulmányutat távolabbra szerveztük. Az első napon Győr állomáson jártunk, a második napon a bécsi főpályaudvaron. Ezeken a helyeken a legkorszerűbb biztosítóberendezéseket láthattuk működés közben. Bécsben az egész ÖBB vasutat működtető üzemeltetési központot tekintettük meg. Itt még idegen nyelvi kompetenciákban is fejlődhettek a tanulók. Igaz, hogy magyar nyelven magyarázták el a berendezések működését, de lehetett beszélgetni a dolgozókkal német vagy angol nyelven, és voltak olyan diákok, akik ki is használták ezt a lehetőséget. A szállásunk a győri Széchenyi István Egyetem kollégiumában volt, így még az egyetemet is meg tudtuk tekinteni.

Újszász
Újszász
Újszász
Újszász
Szolnok
Szolnok
Szolnok
Szolnok
Győr
Győr
Győr
Győr
Győr
Győr
Győr
Győr
Bécs
Bécs
Bécs
Bécs

Vasútfotózás

Projektünk résztvevői közül néhányuknak kedvenc tevékenysége a vasútfotózás. Az üzemlátogatások és a tanulmányút alatt rengeteg fotóval gazdagították gyűjteményünket, valamint régebbi fotóikból is hoztak be. Közel háromezer kép gyűlt össze, melyeket átválogattunk, rendszereztünk. Kb. 3-400 fényképet választottunk ki, melyeket tablókra ragasztottunk, feliratoztunk, és megtöltöttük velük paravánjainkat.

Tolatásjelző
Tolatásjelző
Felújított állomásépület, Tápiógyörgye
Felújított állomásépület, Tápiógyörgye
Domino 70 típusú biztosítóberendezés panoráma táblája, Szolnok
Domino 70 típusú biztosítóberendezés panoráma táblája, Szolnok
Magánvasúti dízelmozdony
Magánvasúti dízelmozdony
A német-magyar barátság Taurus mozdonya
A német-magyar barátság Taurus mozdonya
Könnyű tolatómozdony
Könnyű tolatómozdony
Külföldi működőképes gőzmozdony
Külföldi működőképes gőzmozdony
A szlovák vasút 460-as mozdonyának vezetőállása
A szlovák vasút 460-as mozdonyának vezetőállása
A MÁV M47-es mozdonyának vezetőállása
A MÁV M47-es mozdonyának vezetőállása
A szlovák vasút 350-es mozdonyának vezetőállása
A szlovák vasút 350-es mozdonyának vezetőállása
Étkezőkocsi asztala
Étkezőkocsi asztala
Felújított felvételi épület, Újszász
Felújított felvételi épület, Újszász
GySEV Jenbacher dízel motorvonat
GySEV Jenbacher dízel motorvonat
MÁV Flirt motorvonat belső tere
MÁV Flirt motorvonat belső tere
MÁV M40 típusú mozdonya, eredeti színekben
MÁV M40 típusú mozdonya, eredeti színekben
ICE nagysebességű motorvonat belső tere
ICE nagysebességű motorvonat belső tere
Siemens-Halske típusú vonóvezetékes biztosítóberendezés
Siemens-Halske típusú vonóvezetékes biztosítóberendezés
Szolnok állomás forgalomirányító tornya
Szolnok állomás forgalomirányító tornya
MÁV Bzmot könnyű mellékvonali motorvonat
MÁV Bzmot könnyű mellékvonali motorvonat
MÁV Bpmot dízel motorvonat
MÁV Bpmot dízel motorvonat
Forgalomirányító monitorok, Győr
Forgalomirányító monitorok, Győr
ICE nagysebességű motorvonat, Bécs
ICE nagysebességű motorvonat, Bécs
Tolópad
Tolópad
Dízelmozdonyok a Magyar Vasúttörténeti Parkban
Dízelmozdonyok a Magyar Vasúttörténeti Parkban

Makettezés

Néhány tanuló otthon saját terepasztallal rendelkezik, illetve építi azt. Ebből az ötletből kiindulva mi vasúttal kapcsolatos maketteket készítettünk. A makettek anyaga attól függött, hogy melyik csoport mit mert bevállalni. Két csoport papírmaketteket választott. Ezeket kiválogatták maguknak, és egy nyomtató stúdióban jó minőségben kinyomtattuk. Vágni, hajtogatni, ragasztani kellett, de nem mindegy, hogy hogyan. Első látszatra egyszerűnek tűnik, viszont némelyik feladja a leckét. Ismerni kellett hozzá az egyes járművek felépítését. Egy csoport nem mert felvállalni makettezést, hanem otthonról hozott anyagokat újítottak fel festéssel. Mégis azt kell mondjam, ez aratta a legnagyobb sikert, hiszen ezekkel lehetett „játszani”, nem csupán makett volt. A negyedik csoport vállalta be a legnehezebb feladatot. Műanyagból készítették járműveiket, ragasztással, festéssel „keltették életre”. Tényleg úgy néztek ki, mint az igaziak (1:87, vagyis H0 méretarányt használtak).

Ki könnyebb, ki nehezebb feladatot választott, mégis mindenkinek fejlődött a kézügyessége, kreativitása, türelmesebbek lettek. Szakmai kompetenciákban is fejlesztett, hiszen meg kellett azt a járművet, létesítményt tervezni, utána kellett nézni, pontosan hogy néz ki, mik a méretarányok. A matematikai kompetenciákat is fejlesztette, számolgatni kellett a méretarányokat, esetleg átváltani a mértékegységek között.

Foglalkozásainkon a jó hangulat mindvégig uralkodó volt. Sokat nevettünk, beszélgettünk munka közben, tanultunk egymástól. Ha megszomjaztunk, teázgattunk, ha megéheztünk, ettünk néhány szendvicset, palacsintát, sütit, mikor mit.

Az asztal előkészítése
Az asztal előkészítése
Félkész munkák 01
Félkész munkák
Félkész munkák 02
Félkész munkák
Makettek készítése 01
Makettek készítése
Makettek készítése 02
Makettek készítése
Makettek készítése 03
Makettek készítése
Makettek készítése 04
Makettek készítése
Makettek készítése 05
Makettek készítése

Magyarázó szövegek készítése

A kiválogatott 3-400 fotóhoz szakmai szövegeket készítettünk. Ezzel elsősorban a szakmai kompetenciákat fejlesztettük.

Miután a magyar nyelvű képaláírások elkészültek, egy-egy csoport angolra, illetve németre fordította le azokat. Ez feladta a leckét nem csak a diákok számára, hanem még nyelvtanáraik is megküzdöttek a feladattal. Nehéz szakmai kifejezésekről van szó, melyeknél nem lehet szó szerinti fordítást alkalmazni, hiszen annak jelentése egy angol vagy német anyanyelvű számára lehet, hogy nem lesz érthető vagy akár nevetségessé is válhat, vagy mást jelenthet. Szerencsére rendelkezésünkre állt angol és német nyelvű szakszótár, melyeket gyakran igénybe kellett venni, bár ezekben sem volt minden kifejezés megtalálható. Sokszor csak úgy boldogultak, hogy a tanuló elmagyarázták a tanárnak a lefordítandó eszköz szerepét, működését a szakmában, amihez viszont szükség volt arra, hogy a tanuló a fejlettség bizonyos fokán legyen a szakmai kompetenciákban. Végül azért sikeresen teljesítették a feladatot, fejlődtek idegen nyelvi kompetenciákban, nem csak a diákok, hanem nyelvtanáraik is.

Nyelvi fordítások
Nyelvi fordítások
Prezentáció készítése
Prezentáció készítése
Szakmai szövegek összeállítása
Szakmai szövegek összeállítása

Kiállítás

Az elkészült képi anyagból és makettekből vasúti szakmai kiállítást hoztunk létre májusban. A képi anyagot a magyar, angol, német feliratokkal tablókra csoportosítottuk, majd az időközben megvásárolt paravánokra csoportosítottuk. A maketteket csoportonként egy-egy asztalon helyeztük el. Ahhoz, hogy ez kellemes képi élményt nyújtson a látogatók számára, szükség volt a tanulók kreativitására is.

Hogy kiállításunk interaktívvá váljon, a látogatók számára interaktív kérdőíveket készítettünk. Jó volt látni, ahogy a képeket, asztalokat igazán átböngészik, a feliratokat elolvassák a kérdőív helyes kitöltése érdekében. Viszont munkájukat jutalmaztuk is. Egyedi csoki papírt készítettünk programunk címével, adataival, és az ebbe csomagolt csokoládéval kedveskedtünk látogatóink számára. Volt egy másik kérdőívünk is. A program legjobb vasútfotósainak néhány nagyon jól sikerült fotóját kiállítottuk, melyekre szavazni lehetett. A legtöbb szavazatot elnyerő program résztvevő jutalomban részesült. Az interaktivitást fokozta, hogy az egyik asztalon a vonatokkal „játszani” is lehetett, melyet sokan kihasználtak. Az interaktivitás és kiállításunk is nagy sikert aratott.

A kiállítás előkészületei 01
A kiállítás előkészületei
A kiállítás előkészületei 02
A kiállítás előkészületei
A kiállítás
A kiállítás
Makettasztalok a kiállításon
Makettasztalok a kiállításon

Projektzáró rendezvény

2016. május 20-án tartottuk. Számos vendéget hívtunk meg. Többek között Szalay Róbert urat, a Baross Gábor Oktatási Központ – mint gyakorlati képzőhely – iskolarendszerű képzés vezetőjét, valamint az éppen nálunk turnézó pennsylvaniai Juniata Egyetem teljes tagú kórusát. A tanulók magyar és angol nyelven ismertették a programunk megvalósításáról készített prezentációt. Átadtuk a díjakat fotópályázatunk nyerteseinek, valamint közösen megtekintettük kiállításunkat. Végül vendégeinkkel, illetve a programban részt vevő tanulókkal, tanárokkal közösen fogyasztottuk el az időközben feltálalt ebédet.

Projektzáró és díjátadás
Projektzáró és díjátadás
A projektzáró vendégei
A projektzáró vendégei

Prezentáció (.ppt, .pdf)

Video (.mp4)

A programban részt vevő diákok

  • Csercsa Enikő, Dézsi Viktor, Hajdu Krisztián, Határ Ádám, Vitzenleiter Péter és Zsákai Amália 14.v osztályos tanulók;
  • Dóra László, Héja Gábor és Kóti Gábor 13.v osztályos tanulók;
  • Csillag Barnabás, Fejes Brigitta, Horváth Péter, Klár Dániel, Varga Richárd és Zsolnai Armand 10.c osztályos tanulók.

A programban részt vevő tanárok

  • Ács Julianna, német nyelvi fordítások,
  • Barta Zoltánné, angol nyelvi fordítások,
  • Jenes Ferenc, szakmai szövegek, kirándulások kísérete,
  • Kasza Ágnes, foglalkozások vezetése, szervezési munkák,
  • Muzslainé Raj Bernadett, üzemlátogatás szervezése, kirándulás kíséret.
EMET logo EMMI logo NTP logo
Esti tagozat
Általános gimnáziumi képzés esti tagozaton
sulivideo
reklámfilm
e-napló
katonasuli
tehetségpont