A teljes megjelenéshez ajánlott böngészők: Chrome, Firefox, Edge
  • Főoldal / 
  • Tehetségpont / 
  • Tehetségeink / 
  • Vasutas tehetségek

Vasutas tehetségek

2016. január 18-án nyitottuk meg az iskola tehetséges vasutas jelöltjei részvételével komplex tehetségazonosító és tehetséggondozó programunkat. Iskolánk, mint Tehetségpont, pályázatot nyújtott be a Nemzeti Tehetség Program felhívására.

Az EMMI által augusztusban meghirdetett 2.000.000,- Ft-os pályázatot hiánytalanul megnyertük. Közel száz közlekedési és vasúti szakos tanuló közül több lépcsőben választottuk ki azt a 15 elszánt embert, akik a projektet megvalósítják. A program során elkészült vasútfotókból és makettekből kiállítást fogunk létrehozni, valamint több üzemlátogatásra, tanulmányútra visszük el a résztvevőket.

A nyitás alkalmából a tanulók személyre szóló értesítéseket kaptak a bekerülésről a programot megvalósító tanárok aláírásával (Kasza Ágnes, Jenes Ferenc, Muzslainé Raj Bernadett, Barta Zoltánné, Ács Julianna).

Projekt beszámoló

Komplex tehetségazonosító és tehetséggondozó program az újszászi vasúti szakképzésben

A program rövid összefoglalása

Iskolánkban közel 40 éve folyik vasutas képzés. Évről-évre vannak feltörekvő tehetségek, a vasút iránt mélyen elkötelezettek. Sok tanulónk a családi hagyományokat folytatja tovább, ahol az apuka mozdonyvezető vagy éppen szolgálattevő, esetleg kalauz, az anyuka pénztáros vagy kalauz stb. Manapság egyre többen modelleznek, terepasztalt készítenek otthonukban, illetve hódolnak vasútfotózási szenvedélyüknek. Erre építettük a pályázat programját.

Vállalt tevékenységeink:

  • - egynapos üzemlátogatás környező vasútállomásokon,
  • - kétnapos bel- és külföldi szakmai tanulmányút,
  • - vasútfotók készítése,
  • - vasúti makettek készítése,
  • - szakmai és idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése,
  • - vasútfotó- és makett kiállítás létrehozása.

A foglalkozások 60 órás délutáni elfoglaltságot jelentettek, valamint 3 nap feledhetetlen élményt vasúti területeken. A délutáni foglalkozásokon folyt a makettek készítése, a fotók válogatása, a tablók összeállítása és egyéb tevékenységek. Csoportos munkát próbáltunk megvalósítani, fejlesztve ezzel a vitázni tudás, együttműködés, kommunikáció képességét is. Az üzemlátogatás és a tanulmányút kiváló alkalom volt a szakmai és idegen nyelvi kompetenciák, valamint a közösség fejlesztésére. Kiállításunk teljes anyagát angol és német nyelvre is lefordítottuk, valamint a projektzáró rendezvényen a tanulók a prezentációt angol nyelven is előadták.

Publikációk

Tevékenységeinkről

Tehetségazonosítás

2015. decemberében és 2016. januárjában végeztünk egy előre kidolgozott tehetségazonosító programot. Ennek kidolgozásában Barta Zoltánné és Kasza Ágnes pedagógusok vettek részt. Több lépcsőben választottuk ki a kiemelt tehetségeket, a tehetséges tanulókat és a tehetségígéreteket.

Első lépésként a 10-14. évfolyamos közlekedési, valamint vasútüzemi tanulókkal motivációs levelet írattunk. Ennek értékelése során kiderítettük, hogy kik a vasút iránt leginkább elkötelezettek.

Második lépésben a kiválogatott tanulókat interjúra hívtuk. Így személyesen is találkozhattunk velük. Fontosnak tartottuk, milyen benyomást tesznek ránk. A feltett kérdések a szakma iránti elkötelezettségüket, motivációikat, erősségeiket, gyengeségeiket célozták.

Harmadik, egyben utolsó lépésben motivációs kérdőíveket töltettünk ki a tanulókkal, valamint osztályfőnökeikkel. Így mindegyikük értékelte önmagát, illetve mindenkit értékelt egy kívülálló is, aki viszonylag jól ismeri a tanulót.

A tehetségazonosítás eredményeként 15 fő érdeklődő, rátermett, szakma iránt elkötelezett tanuló került kiválasztásra, akik a 10. közlekedési, valamint a 13. és 14. vasúti évfolyamokból kerültek ki, fiúk, lányok vegyesen.

Projektnyitás

2016. január 18-án nyitottuk meg programunkat. Ebből az alkalomból a kiválasztott 15 tehetséges tanulót egyedi emléklappal köszöntöttük projektünkben, majd megbeszéltük a további teendőket, megalkottuk a csoportokat, valamint létrehoztunk egy közösségi oldalt, melyen kommunikálhatnak a résztvevők és tanáraik.

Projektnyitó

Üzemlátogatás, tanulmányút

Programunk lényeges részét képezte. A vasút területén a tanulók megfigyelhették a különböző vontató- és vontatott járműveket, létesítményeket, a különböző biztosító berendezéseket és az állomásokon folyó munkát. Tapasztalatokat szereztek leendő munkahelyük környezetéről, fejlődtek szakmai kompetenciáik.

Az egynapos üzemlátogatás Újszász vasútállomás, Szolnok személy- és rendezőpályaudvar területén folyt. A szakmai kirándulást az időközben eleredő eső sem zavarta meg.

A kétnapos tanulmányutat távolabbra szerveztük. Az első napon Győr állomáson jártunk, a második napon a bécsi főpályaudvaron. Ezeken a helyeken a legkorszerűbb biztosítóberendezéseket láthattuk működés közben. Bécsben az egész ÖBB vasutat működtető üzemeltetési központot tekintettük meg. Itt még idegen nyelvi kompetenciákban is fejlődhettek a tanulók. Igaz, hogy magyar nyelven magyarázták el a berendezések működését, de lehetett beszélgetni a dolgozókkal német vagy angol nyelven, és voltak olyan diákok, akik ki is használták ezt a lehetőséget. A szállásunk a győri Széchenyi István Egyetem kollégiumában volt, így még az egyetemet is meg tudtuk tekinteni.

Újszász Újszász Szolnok Szolnok Győr Győr Győr Győr Bécs Bécs

Vasútfotózás

Projektünk résztvevői közül néhányuknak kedvenc tevékenysége a vasútfotózás. Az üzemlátogatások és a tanulmányút alatt rengeteg fotóval gazdagították gyűjteményünket, valamint régebbi fotóikból is hoztak be. Közel háromezer kép gyűlt össze, melyeket átválogattunk, rendszereztünk. Kb. 3-400 fényképet választottunk ki, melyeket tablókra ragasztottunk, feliratoztunk, és megtöltöttük velük paravánjainkat.

Tolatásjelző Felújított állomásépület, Tápiógyörgye Domino 70 típusú biztosítóberendezés panoráma táblája, Szolnok Magánvasúti dízelmozdony A német-magyar barátság Taurus mozdonya Könnyű tolatómozdony Külföldi működőképes gőzmozdony A szlovák vasút 460-as mozdonyának vezetőállása A MÁV M47-es mozdonyának vezetőállása A szlovák vasút 350-es mozdonyának vezetőállása Étkezőkocsi asztala Felújított felvételi épület, Újszász GySEV Jenbacher dízel motorvonat MÁV Flirt motorvonat belső tere MÁV M40 típusú mozdonya, eredeti színekben ICE nagysebességű motorvonat belső tere Siemens-Halske típusú vonóvezetékes biztosítóberendezés Szolnok állomás forgalomirányító tornya MÁV Bzmot könnyű mellékvonali motorvonat MÁV Bpmot dízel motorvonat Forgalomirányító monitorok, Győr ICE nagysebességű motorvonat, Bécs Tolópad Dízelmozdonyok a Magyar Vasúttörténeti Parkban

Makettezés

Néhány tanuló otthon saját terepasztallal rendelkezik, illetve építi azt. Ebből az ötletből kiindulva mi vasúttal kapcsolatos maketteket készítettünk. A makettek anyaga attól függött, hogy melyik csoport mit mert bevállalni. Két csoport papírmaketteket választott. Ezeket kiválogatták maguknak, és egy nyomtató stúdióban jó minőségben kinyomtattuk. Vágni, hajtogatni, ragasztani kellett, de nem mindegy, hogy hogyan. Első látszatra egyszerűnek tűnik, viszont némelyik feladja a leckét. Ismerni kellett hozzá az egyes járművek felépítését. Egy csoport nem mert felvállalni makettezést, hanem otthonról hozott anyagokat újítottak fel festéssel. Mégis azt kell mondjam, ez aratta a legnagyobb sikert, hiszen ezekkel lehetett „játszani”, nem csupán makett volt. A negyedik csoport vállalta be a legnehezebb feladatot. Műanyagból készítették járműveiket, ragasztással, festéssel „keltették életre”. Tényleg úgy néztek ki, mint az igaziak (1:87, vagyis H0 méretarányt használtak).

Ki könnyebb, ki nehezebb feladatot választott, mégis mindenkinek fejlődött a kézügyessége, kreativitása, türelmesebbek lettek. Szakmai kompetenciákban is fejlesztett, hiszen meg kellett azt a járművet, létesítményt tervezni, utána kellett nézni, pontosan hogy néz ki, mik a méretarányok. A matematikai kompetenciákat is fejlesztette, számolgatni kellett a méretarányokat, esetleg átváltani a mértékegységek között.

Foglalkozásainkon a jó hangulat mindvégig uralkodó volt. Sokat nevettünk, beszélgettünk munka közben, tanultunk egymástól. Ha megszomjaztunk, teázgattunk, ha megéheztünk, ettünk néhány szendvicset, palacsintát, sütit, mikor mit.

Az asztal előkészítése Félkész munkák 01 Félkész munkák 02 Makettek készítése 01 Makettek készítése 02 Makettek készítése 03 Makettek készítése 04 Makettek készítése 05

Magyarázó szövegek készítése

A kiválogatott 3-400 fotóhoz szakmai szövegeket készítettünk. Ezzel elsősorban a szakmai kompetenciákat fejlesztettük.

Miután a magyar nyelvű képaláírások elkészültek, egy-egy csoport angolra, illetve németre fordította le azokat. Ez feladta a leckét nem csak a diákok számára, hanem még nyelvtanáraik is megküzdöttek a feladattal. Nehéz szakmai kifejezésekről van szó, melyeknél nem lehet szó szerinti fordítást alkalmazni, hiszen annak jelentése egy angol vagy német anyanyelvű számára lehet, hogy nem lesz érthető vagy akár nevetségessé is válhat, vagy mást jelenthet. Szerencsére rendelkezésünkre állt angol és német nyelvű szakszótár, melyeket gyakran igénybe kellett venni, bár ezekben sem volt minden kifejezés megtalálható. Sokszor csak úgy boldogultak, hogy a tanuló elmagyarázták a tanárnak a lefordítandó eszköz szerepét, működését a szakmában, amihez viszont szükség volt arra, hogy a tanuló a fejlettség bizonyos fokán legyen a szakmai kompetenciákban. Végül azért sikeresen teljesítették a feladatot, fejlődtek idegen nyelvi kompetenciákban, nem csak a diákok, hanem nyelvtanáraik is.

Nyelvi fordítások Prezentáció készítése Szakmai szövegek összeállítása

Kiállítás

Az elkészült képi anyagból és makettekből vasúti szakmai kiállítást hoztunk létre májusban. A képi anyagot a magyar, angol, német feliratokkal tablókra csoportosítottuk, majd az időközben megvásárolt paravánokra csoportosítottuk. A maketteket csoportonként egy-egy asztalon helyeztük el. Ahhoz, hogy ez kellemes képi élményt nyújtson a látogatók számára, szükség volt a tanulók kreativitására is.

Hogy kiállításunk interaktívvá váljon, a látogatók számára interaktív kérdőíveket készítettünk. Jó volt látni, ahogy a képeket, asztalokat igazán átböngészik, a feliratokat elolvassák a kérdőív helyes kitöltése érdekében. Viszont munkájukat jutalmaztuk is. Egyedi csoki papírt készítettünk programunk címével, adataival, és az ebbe csomagolt csokoládéval kedveskedtünk látogatóink számára. Volt egy másik kérdőívünk is. A program legjobb vasútfotósainak néhány nagyon jól sikerült fotóját kiállítottuk, melyekre szavazni lehetett. A legtöbb szavazatot elnyerő program résztvevő jutalomban részesült. Az interaktivitást fokozta, hogy az egyik asztalon a vonatokkal „játszani” is lehetett, melyet sokan kihasználtak. Az interaktivitás és kiállításunk is nagy sikert aratott.

A kiállítás előkészületei 01 A kiállítás előkészületei 02 A kiállítás Makettasztalok a kiállításon

Projektzáró rendezvény

2016. május 20-án tartottuk. Számos vendéget hívtunk meg. Többek között Szalay Róbert urat, a Baross Gábor Oktatási Központ – mint gyakorlati képzőhely – iskolarendszerű képzés vezetőjét, valamint az éppen nálunk turnézó pennsylvaniai Juniata Egyetem teljes tagú kórusát. A tanulók magyar és angol nyelven ismertették a programunk megvalósításáról készített prezentációt. Átadtuk a díjakat fotópályázatunk nyerteseinek, valamint közösen megtekintettük kiállításunkat. Végül vendégeinkkel, illetve a programban részt vevő tanulókkal, tanárokkal közösen fogyasztottuk el az időközben feltálalt ebédet.

Projektzáró és díjátadás A projektzáró vendégei

Prezentáció (.ppt, .pdf)

Video (.mp4)

A programban részt vevő diákok

  • Csercsa Enikő, Dézsi Viktor, Hajdu Krisztián, Határ Ádám, Vitzenleiter Péter és Zsákai Amália 14.v osztályos tanulók;
  • Dóra László, Héja Gábor és Kóti Gábor 13.v osztályos tanulók;
  • Csillag Barnabás, Fejes Brigitta, Horváth Péter, Klár Dániel, Varga Richárd és Zsolnai Armand 10.c osztályos tanulók.

A programban részt vevő tanárok

  • Ács Julianna, német nyelvi fordítások,
  • Barta Zoltánné, angol nyelvi fordítások,
  • Jenes Ferenc, szakmai szövegek, kirándulások kísérete,
  • Kasza Ágnes, foglalkozások vezetése, szervezési munkák,
  • Muzslainé Raj Bernadett, üzemlátogatás szervezése, kirándulás kíséret.

A 2017/2018-as tanév

Újabb projektnyitást tartottunk a Középiskolában. Idén harmadszor sikerült megnyernünk az Emberi Erőforrás Minisztérium kétmilliós pályázatát. A támogatást vasúti terepasztalunk építésére fordítjuk.

A projekt csapatát megújítottuk. A tavaly elköszönő végzős tanulók helyett ismét voltak lelkes, tehetséges jelentkezők. Így most 14, elsősorban vasutas tanuló folytatja a munkát. Az összegből sok-sok tervet kívánunk megvalósítani, elsősorban:

  • - 3D szkenner vásárlását,
  • - szakmai kirándulásokat a tagokkal Budapestre és Kassára,
  • - szakmai fotóalbumunk további fejlesztését,
  • - a terepasztal vágányhálózatának bővítését,
  • - a terep kialakítását, alagutak, hidak, rakodóterületek kiépítését,
  • - további járművek vásárlását.

A csapat már hozzá is kezdett a munkálatokhoz. Egyelőre 3D-s tervezéssel, nyomtatással ismerkednek, mivel a tereptárgyak egy részét nyomtatni szeretnénk, bővíteni a tavaly már elkészülteket. Közben folynak a beszerzések, 3D szkenner, vágányok, járművek vásárlása. Reményeink szerint február végétől újult erővel folytatjuk az építést!

Kasza Ágnes

projektvezető

A program idei résztvevői (balról jobbra): Radics Ádám 11.c, Rubint Petra 11.c, Sós Benedek 11.c, Dobák Sándor 11.b, Tóth Boglárka 11.c, Pruma Olga 10.c, Szőke Levente 10.c, Schenek Richárd 10.c, Tasi Gergő 9.c, Kovács Dávid 10.c, Szabó Zsolt 9.c, Kosaras Attila 9.c, Bíró Márk 10.c, (Gudics Richárd 9.c). fotó: Bíró Márk

Projektnyitó 2017

A 2018/2019-es tanév

Kissé később a tavalyinál, de annál nagyobb lelkesedéssel vágtunk bele az idei alkotóműhelyi munkánkba a Középiskolában. Idén negyedszer sikerült elnyernünk az Emberi Erőforrás Minisztérium pályázatát, melyben most másfél milliót költhetünk. Elsősorban vasúti terepasztalunk építését fogjuk folytatni.

A projekt csapatát szokásunkhoz híven megújítottuk. Létszámunk növekedett, most 16, főként vasutas tanuló folytatja a munkát. Az összeget az idén a következőkre fordítjuk:

  • - felépítjük a hidat és az alagutat,
  • - megoldjuk az asztal elektronikai vezérlését,
  • - fordítókorongot és körfűtőházat készítünk,
  • - alakítgatjuk a terepet,
  • - további járműveket vásárolunk,
  • - 2 napos tanulmányúton veszünk részt Debrecenben és Záhonyban.
  • - rövidfilmet készítünk, melyben bemutatjuk tehetséggondozó programunkat.

A csapat március elején már hozzá is kezdett a munkálatokhoz. Folynak a beszerzések, a fordítókorong, a körfűtőház és a járművek vásárlása, valamint a 2 napos tanulmányút szervezése.

Kasza Ágnes

projektvezető

A program idei résztvevői (balról jobbra): Pruma Olga 11.c, Dékány Lili 12.a, Szőke Levente 11.c, Bíró Márk 11.c, Kosaras Attila 10.c, Schenek Richárd 11.c, Nagy Bendegúz 9.c, Gudics Richárd 10.c, Balogh Bálint 9.c, Szabó Zsolt 10.c, Sós Benedek 12.c, Debreceni Tünde 9.c, Tóth Boglárka 12.c, (Dobák Sándor 12.b, Radics Ádám 12.c, Tasi Gergő 10.c). fotó: Kasza Ágnes

Projektnyitó 2018

Szakmai tanulmányúton

Regisztrált tehetségpontként a Nemzeti Tehetség Program támogatásával az NTP-KNI-18-0121 kódszámú Vasúti terepasztal dizájn megalkotása 3D technika segítségével az újszászi középiskolában című pályázat keretében válhatott valóra egy Debrecen – Záhony tanulmányúton részt venni a tagokkal.

Szakmai tanulmányúton 2019

Programunkban 16 diák tevékenykedik. Vegyesen 9-12. osztályos vasútforgalmi szolgálattevő, jegyvizsgáló és közlekedés ágazatos tanulók. Mindannyiukról elmondható, hogy rajonganak a vasútért, jövőjüket ott képzelik el. Többjüknek hobbija a vasútfotózás, vonatmegfigyelés, illetve jelenleg még megvalósulatlan álmuk, hogy saját terepasztalt készítsenek. Néhányan folyamatosan diákmunkát is vállalnak a vasútállomásokon, az utasok eligazítását végzik, segítenek a jegyautomaták kezelésében, illetve kerékpárok, poggyászok rakodásában.

A foglalkozásokat két tanár tartja. Muzslainé Raj Bernadett tanárnő a tanulmányút lebonyolításában vett részt, Kasza Ágnes tanárnő az alkotóműhelyi foglalkozásokat vezeti, valamint a program szervezési munkálatait végzi.

Célunk a résztvevők elméleti és gyakorlati ismereteit elmélyíteni, bővíteni, a kerettantervekben meghatározott szakmai kompetenciákat fejleszteni, alkotópedagógiai műhelyünket folyamatosan működtetni.

A programhoz kapcsolódó kétnapos tanulmányutunkat Debrecenben és Záhonyban valósítottuk meg.

Debrecenben megtekintettük a Központi Forgalom Irányító és Forgalom Ellenőrző központot. A Mezőzombor – Nyíregyháza egyvágányú vasútvonalat a központból irányítják. A legkisebb zavar esetén is a vonalszakaszon közlekedő vonatok közlekedésébe gyorsan és hatékonyan be tudnak avatkozni. A központból a teljes vonal forgalmát egy személy irányítja. A központi forgalomirányítás 1972 óta működik, azóta természetesen egyre korszerűbb berendezésekkel dolgoznak.

Másnap Záhonyban vártak bennünket, ahol bepillantást nyerhettünk az átrakókörzet munkájába. A körzet 94 négyzetkilométeren terül el, melynek egy része Ukrajnában található. A munkaterületek 11 települést érintenek, hogy csak néhányat említsek, Záhony, Eperjeske, Fényeslitke, Tuzsér, Komoró. Ebben a térségben találkozik a normál (1435 mm) és a széles (1520 mm) nyomtávolságú vágányhálózat. A területen autóbusszal közlekedtünk az egyes átrakóállomások között, hiszen gyalog lehetetlen egy nap alatt bejárni a körzetet, még ha csak a magyarországi részéről van is szó. Megtekintettük az ukrán vasúti kocsik áttengelyezési műveletét, az átrakókat, az átfejtőket, a széncsúszdát. Eperjeskénél megnézhettük a pár éve épült rakomány átvilágító berendezést, melyet a vámosok használnak a csempészáruk kiszűrésére. A rendező-pályaudvaron a lányok ijedten hallgathatták a robusztus vágányfékek hangját. Majd szomorúan állapították meg a vasúti járműmérlegen, hogy csoportunk több, mint 1 tonnát nyomott.

Foglalkozásainkon a tanulókkal terepasztalunkon dolgozunk. Idén már beépítettük a fordítókorongot, felépítettünk egy körfűtőházat, elkészítettünk egy vasúti hidat, és egy alagúton munkálkodunk éppen. Közben tereptárgyakat is készítünk. Vállalásunk még a programban egy videofilm elkészítése, mely összefoglalja tevékenységeinket.

EMET logo EMMI logo NTP logo